Грамматические упражнения для 2 класса
Упражнение 1. Вставьте am / is /are. (Повторить употребление глагола to be)
- My cat _____ black and white.
- Grass _____ green.
- They _______ happy.
- Grandma _____ here.
- A horse ______ an animal.
- Ice-cream _______ cold.
Упражнение 2. Вставьте a / an. (Повторить употребление артикля)
- Nick has ______ big nose.
- Neil has ______ dog.
- Let’s read _____ English story.
- I got ______ umbrella for my birthday.
- France is ______ country.
- He is ______ boy.
- She is _______ Australian girl.
- It is ______ easy book.
Упражнение 3. Вставьте have / has (Больше упражнений на have / has)
- I _____ a nice family.
- ______ you got a sister?
- Dad ______ a brother.
- Mom _____ a sister.
- An elephant ______ four legs.
- A giraffe ______ a long neck.
- My uncle ______ no money.
- The teacher _____ a red pencil.
Упражнение 4. Напишите верное местоимение. (Повторить личные местоимения)
- (Pete) ______________ likes Coca-Cola.
- (My parents) ______________ like tea.
- (My brother) ______________ likes milk.
- (My sister) __________ is watching TV.
- (My teacher) __________ drives to school every day.
Упражнение 5. Вставьте s/es? Чтобы образовать множественное число. (Повторить образование множественного числа)
- Ted has a lot of ball
- Do you like to read book____?
- I like cat
- He has four lamp____ in his room.
- Can you take the two glass____ ?
- I have lost my key_____.
- My sister doesn’t like snake_____.
- Do you want bacon and egg_____.
- Do you like peach______?
Упражнение 6. Fill in: can or can’t
- An elephant ____ jump.
- A bear _______ go.
- A fish ________swim.
- A dog ________fly.
- A cow _______sleep.
- I _______see.
Ответы к упражнениям для 2 класса.
ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ.
Упражнение 1. 1 is, 2 is, 4 are, 5 is, 6 is
Упражнение 2. 1 a, 2 a, 3 an, 4 an, 5 a, 6 a, 7 an, 8 an
Упражнение 3. 1 have, 2 have, 3 has, 4 has, 5 has, 6 has, 7 has, 8 has
Упражнение 4. 1 he, 2 they, 3 he, 4 she, 5 he или she
Упражнение 5. 1 balls, 2 books, 3 cats, 4 lamps, 5 glasses, 6 keys, 7 snakes, 8 eggs, 9 peaches
Упражнение 6. 1 can’t, 2 can, 3 can, 4 can’t, 5 can, 6 can
ЛЕКСИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ
Упражнение 1. 1 — I; 2- F; 3- B; 4 – C; 5 – G; 6 – J; 7 – K; 8 – A; 9 – E; 10 – D; 11 – H; 12 — L
Упражнение 2.
Примерные ответы
1 pen, pencil, book
2 jump, run, play
3 pizza, potatoes, meat
4 cat, dog, monkey
5 red, black, white
Упражнение 3. Ответы ребенка могут несколько отличаться. Даны примерные.
1 green; 2 black / white; 3 yellow; 4 red, 5 purple, 6 white; 7 pink, 8 orange, 9 blue / green
УПРАЖНЕНИЯ НА ПРАВОПИСАНИЕ
Упражнение 1.
- R E D
- Y E L L O W
- G R E E N
- B L A C K
- B R O W N
- G R E Y / G R A Y
- W H I T E
- B L U E
Упражнение 2.
- O N E
- T W O
- T H R E E
- F O U R
- F I V E
- S I X
- S E V E N
- E I G H T
- N I N E
- T E N
Упражнение 3.
1 thirteen; 2 nineteen; 3 twelve; 4 twenty; 5 nineteen;
Надеюсь, вам понравились эти упражнения по английскому языку для 2 класса.
Упражнения на вопросительные слова для детей.
Следующие упражнения подойдут для детей – учеников 3 – 4 классов.
Упражнение 1. Match the question words to the answers.
1. Why? 2. When? 3. Where? 4. How? 5. How many? 6. What? 7. Whose? 8. How old? |
a) Twelve years old b) Chocolates c) Because I like them. d) Twenty-seven e) Quickly f) Yesterday g) At home. h) Michael’s |
Упражнение 2. Вставьте вопросительные слова: what, where or when.
- _____ does Molly get up? – At 10 o’clock.
- _____ does Molly have lunch? – At school.
- _____ does Molly read in the morning? – A book.
- _____ do Molly’s parents get home? – At 6 o’clock.
- _____ does Molly’s family have dinner? – At home.
- _____ does Molly do after dinner? – She brushes her teeth.
Упражнение 3. Ask questions with who, what, how, where, when or why
- _______ is your name?
- _______ do you spell your name?
- _______ are you from?
- _______ do you live?
- _______ old are you?
- _______ is your birthday?
- _______ tall are you?
- _______ kind of films do you like?
- _______ is your favorite singer?
- _______ is your favorite TV programme?
Упражнение 4. Look at these answers Find one answer for each question word.
1. What? 2. Who? 3. Whose? 4. How? 5. Where? 6. When? 7. Why? |
a) Today b) My friend’s c) Diana d) A book e) At school f) Because it’s late g) Slowly |
Reading tests для второго класса.
Тест по чтению для 2 класса. #1.
Тема: about myself, pets
Прочитай текст и выполни задания к нему.
I’m Greg. I’m nine. I have got a nice red cat. It can jump and run. But I haven’t got a dog, and I’m sad. This is Rob. He is three. He has got a little yellow fish. The fish is nice. It can swim. Rob is happy. This is Jillian. She has got four little kittens. Jillian is happy, too.
Задания к тексту.
Ex.1. Подчеркни слова, которые есть в тексте.
Greg, sad, snake, nice, Ann, jump, apple, nine, funny
Ex.2. Дополни предложения в соответствии с текстом.
- Greg has got а a) little white kitten b) nice red cat c) little red fish
- It can . a) jump b) swim c) run
- Rob is . a) nine b) five c) three d) seven
- Ron has got a) nice little kitten b) big black cat c) little yellow fish
- Jillian has got a) three little kittens b) a nice little kitten c) four little kittens
Ex.3. Ответь на вопросы. Дай краткие ответы в соответствии с текстом.
Образец: Is Greg nine? — Yes, he is.
- Has Greg got a nice black cat? ____________________
- Is Greg happy? ____________________
- Is the fish big and green? ____________________
Тест по чтению для 2 класса. #2.
Тема: about myself, pets
Прочитай текст и выполни задания к нему.
This is Anna. She is little. She is five. Anna has got a cat. It is a big fat cat. This is Katrin. She is little, too. She is six. She has got a chick. It’s a nice chick. This is Jackie. He isn’t little. He is big. He is nine. He has got a kitten. It is a funny little kitten.
Ex.1. Подчеркни слова, которые есть в тексте.
Five, nice, Jill, little, six, kitten, seven, Jackie, funny
Ex.2. Впиши пропущенные буквы.
C_t, f_t, kit_en, chi_k, b_g.
Ex.3. Подбери к русским словам английские слова из текста.
у Ани есть _____________
смешной _____________
цыплёнок_____________
маленький _____________
красивый _____________
Ex.4. Выбери и обведи номера предложений, которые есть в тексте.
- Anna has got a cat.
- It’s a big fat cat.
- Katrin is little, too.
- Katrin has got a kitten.
- Jackie has got a kitten.
- It’s a funny little kitten.
- Составь рассказ о Кате по образцу.
This is Mary. Mary is big. She is nine. Mary has got a chick. It’s a nice little chick.
Текст для чтения по английскому языку для 2 класса. #3.
Тема: животные, на ферме.
Farm animals
This is a dog. The dog is small. The dog is black. It says, «Woof-woof».
This is a cat. The cat is small. It is red. The cat says, «Mew-mew».
This is a pig. The pig is big. It is pink. The pig says, «Oink-oink».
This is a hen. The hen is little. The hen is red.
It says, «Cluck-cluck».
This is a cow. The cow is big. It is brown. The cow says, «Moo-moo».
This is a duck. The duck is little. It says, «Quack-quack».
This is a sheep. The sheep is white. It is big. It says, «Bah-bah».
Ex.1. Подчеркни слова, которые есть в тексте.
The dog, the cat, the pig, the hen, the cow, the duck, the wolf, a farmer
Ex.2. Впиши буквы.
C_w, h_n, d_g, p_g, c_t.
Ex.3. Дополни предложения, подбирая слова big или little
- The pig and the cow are ______.
- The cat and the dog are _______.
- The hen and the duck are _______.
Ex.4. Переведи на английский.
- Ферма — _______,
- Розовый — _______,
- Белый — _______,
- Маленький —
Ex.5. Oтгадай загадки.
It is big. It is brown. It says “Moo-moo”. This is a _________.
It is little. It is yellow. It can swim. This is a _________.
It is big. It is pink. It says “Oink-oink”. This is a _________.
Надеюсь, вам понравились эти задания по чтению для 2-го класса. Если это так — возможно, вас заинтересуют следующие статьи:
- Онлайн тест по английскому языку для 2 класса
- Упражнения для 2 класса по английскому языку
Do / Does – упражнения
Упражнение 1. Как мы помним, DO / DOES в английском языке помогает нам построить вопрос в Present Simple. В этом упражнении нужно вставить DO / DOES в вопросительное предложение.
- _____ you go to school on Sundays?
- _____ Molly study well?
- _____ you clean your room every day?
- _____ your Mum feed your dog in the morning?
- _____ Ben live in Brighton?
- _____ Oleg go in for football?
- _____ Tom drive his car well?
- _____ she get up early every day?
- _____ you like rainy weather?
- _____ Tim like to go to the theatre?
Упражнение 2. Мы также помним, что при помощи вспомогательного глагола do / does и частички not мы строим отрицательное предложение в Present Simple. В следующем упражнении нужно вставить don’t / doesn’t, тем самым образовав отрицание.
- I _____ like to play basketball.
- Mary_____ like to swim in the pool.
- Liz _____ play computer games.
- They _____ go to the disco on weekdays.
- Molly _____ cook dinner, she cooks breakfast.
- My friends _____ train at the stadium.
- Ben _____ play chess, he plays football.
- You _____ speak English well.
- Jimmy _____ lose his things, he is very neat.
- Mum and Dad _______ like this movie.
Упражнение 3. Возвращаемся к вопросительным предложениям. На этот раз нужно вставить DO / DOES в вопросительное предложение с вопросительным словом.
- What _____ you do every day?
- When ____ they come home on Mondays?
- Whom ____ you usually help?
- What time _____ she usually come home?
- How long _____ they train on Mondays?
- What book _____ he read every day?
- Where _____ you often go in the evening?
- What subjects _____ he like most of all?
- Why ____ you like Maths?
- What ____ you think about Tom?
Упражнение 4. Исправьте ошибки в предложениях.
- I doesn’t play computer games.
- Do he play football today?
- The boys doesn’t swim well.
- Bill don’t buy books.
- I doesn’t often wear jeans.
- Tom don’t know grammar rules.
Упражнение 5. Теперь, когда мы повторили использование DO / DOES? Перейдем к более сложным упражнениям. В данном упражнении нужно самостоятельно построить вопрос при помощи DO / DOES.
- You work hard. What about Anna?
- Tom speaks French. What about his brother?
- Charles plays football. What about Richard?
- I do yoga every morning. What about you?
- I love running. What about you?
Упражнение 6. Теперь перейдем к составлению отрицательных предложений при помощи DO / DOES. В данном упражнении нужно сделать предложения отрицательными.
- They know my telephone number.
- She likes to eat salad.
- We visit our grandparents on Sunday.
- I play the guitar.
- Mary studies every night.
Упражнение 7. Вставьте DO / DOES / DON’T / DOESN’T. Пометка (-) в конце предложения означает, что предложение отрицательное.
- They ________ like to write tests. (-)
- Andrew ________ like to play volley-ball. (-)
- ________ Helen take a shower in the morning?
- ________ boys like to play computer games?
- When ________ Pam come home from school?
- I ________ tidy my room every day. (-)
- How much time ________ you spend at the stadium?
- We ________ want to go to the museum. (-)
- ________ they speak Spanish?
- What ________ Mona do in her free time?
Ответы к упражнениям.
Exercise 1.
1 do, 2 does, 3 do, 4 does, 5 does, 6 does, 7 does, 8 does, 9 do, 10 does
Exercise 2.
1 don’t, 2 doesn’t, 3 doesn’t, 4 don’t, 5 doesn’t, 6 don’t, 7 doesn’t, 8 don’t, 9 doesn’t, 10 don’t
Exercise 3.
1 do, 2 do, 3 do, 4 does, 5 do, 6 does, 7 do, 8 does, 9 do, 10 do
Exercise 4.
Вариант ответов. Во многих предложениях можно также исправить ошибку путем смены действующего лица.
- I don’t play computer games.
- Does he play football today?
- The boys don’t swim well.
- Bill doesn’t buy books.
- I don’t often wear jeans.
- Tom doesn’t know grammar rules.
Exercise 5.
- Does she work hard?
- Does his brother speak French?
- Does he play football?
- Do you do yoga every morning?
- Do you love running?
Exercise 6.
- They don’t know my telephone number.
- She doesn’t like to eat salad.
- We don’t visit our grandparents on Sunday.
- I don’t play the guitar.
- Mary doesn’t study every night.
Exercise 7.
1 don’t, 2 doesn’t, 3 does, 4 do, 5 does, 6 don’t, 7 do, 8 don’t, 9 do, 10 does
Возможно, вам также покажутся интересными следующие материалы:
- 13 упражнений на отработку Present Simple.
- To do / to make – упражнения.
- Упражнения для 2 класса по английскому языку с ответами
- Упражнения для 3 класса по английскому языку
Английские вопросительные слова. Упражнения для 5 класса.
Следующие несколько упражнений на вопросительные слова окажутся полезными ученикам 5 класса.
Упражнение 5. Вставьте вопросительные слова.
- ______ is Molly thinking about?
- ______ don’t you wear this funny sweater?
- ______ does your boyfriend go on Mondays?
- ______ didn’t you come to school yesterday?
- ______ is Susan wearing?
- ______ do you think of Fred?
- ______ often does Derek go running?
- ______ don’t we go fishing this afternoon?
- ______ much are these pants?
- ______ tall is Rachel?
- ______ are they from?
- ______ far is your school from our house?
Упражнение 6. Choose and write.
- _____ is your mum’s birthday? – It’s on the 21st of May.
- _____ should you eat fruit and vegetables? – Every day
- _____ is your dad? – He’s 1m 95cm tall.
- _____ is your dad? – He’s 30 years old.
- _____ apples do you eat every day? – Two.
Упражнение 7. Fill in the question words
- _____ did your mum make? A cake.
- _____ did you decorate the Christmas tree? With ornaments.
- _____ do you play jokes?- On April 1st
- _____ presents did you get? Five.
- _____ do you celebrate New Year? At home.
- _____ do you like parties?-Because they’re fun.
- _____ were you on your last birthday? Nine.
Упражнение 8. Вставьте вопросительные слова.
- _____ was your holiday like? – It was fantastic!
- _____ did you go there? – Last month.
- _____ did you go there with? – With my friends.
- _____ did you like best in the camp? – The picnics in the woods.
- _____ did you like the picnics? –Because they were fun.
Упражнение 9. Choose and write.
- ____ lives at the seaside? – Mary’s grandad
- ____he go fishing? – In the morning
- ____does he collect shells? – On the beach.
- ____did Mary’s grandad find on the beach? – A bottle with a strange message
- ____does Mary visit her grandad? – Because she loves him.
Упражнение 10. Write in how many, where, what, when or how old.
- ________is your school number? – Number 96
- ________ is your school? – 45 years old.
- ________lessons do you have on Friday? – Five.
- ________ is your last lesson on Monday? – English.
- ________do you play sports games? In the gym.
- ________ children are there in your class? -26.
Упражнение 11. Write in what, where, when, who or why
- _______ did Pete do yesterday? – To the amusement park
- _______ did he go there? – In the afternoon.
- _______ did he go there with? – With Molly.
- _______ did he have lunch? –At home.
- _______ did he get home? – At 4 o’clock.
- _______ did he like best? – He liked the ponies very much.
- _______ did he like them? – Because they were fast.
Лексические упражнения для 2 класса
Упражнение 1. Соедините вопросы и ответы на них.
1. What’s your name? 2. How old are you? 3. How tall are you? 4. How are you? 5. What have you got? 6. Can you fly? 7. What color do you like? 8. What food do you like? 9. What toys do you like? 10. What drinks do you like? 11. What can you do? 12. Can you jump? |
A. I like potatoes and fish. B. I’m 1 meter 29 centimetres. C. I’m fine thanks D. I like lemonade E. I like cars and robots. F. I’m 8 years old. G. I’ve got a red bike. H. I can speak English! I. My name is Kate. J. No, I can’t. K. I like orange. L. Yes, I can! |
Упражнение 2. Назовите.
- 3 things in your school bag
- 3 things you like to do
- 3 foods you like
- 3 animals
- 3 colors
Упражнение 3. Choose a color:
Red, orange, purple, yellow, blue, pink, white, green, black, brown |
- A frog is___________.
- A penguin is ___________ and ___________.
- A banana is___________.
- An apple is ___________.
- Grapes are___________.
- A sheep is___________.
- A pig is___________.
- An orange is___________.
- Eyes are ___________ or___________
Правила употребления Do / Does
Do / Does – это глагол в настоящем времени, он может быть смысловым (делать) и вспомогательным.
В утвердительной форме do / does употребляется утвердительной форме в значении “делать”, например:
- I do exercises every day. – Я делаю упражнения каждый день.
- He does a lot of work in the house. – Он делает много работы в доме.
В вопросах и отрицательных предложениях в настоящем простом времени Present Simple глагол do/does используется как вспомогательный (то есть он только помогает строить вопрос и отрицание, и на русский язык не переводится). Главным в предложении является основной (смысловой) глагол.
- Do you know Jane? – Ты знаешь Джейн?
- Does he live in Moscow? – Он живет в Москве?
- I don’t drive a car. – Я не вожу машину.
- He doesn’t like melons. – Он не любит дыни.
Что использовать – Is или Does/Are или Do?
В утвердительном предложении употребление этих глаголов зависит от смысла.
Do/Does употребляется в значении “делать”:
- I do it every day. – Я делаю это каждый день.
- He does sports regularly. – Он занимается спортом регулярно.
Am, is и are употребляются в значении “есть/быть/находиться” и употребляются с прилагательными, существительными, местами, возрастом, именами, названиями профессий, национальностей:
- He is here. – Он (есть/находится) здесь.
- They are friends. – Они (есть) друзья.
В вопросах и отрицаниях мы смотрим на то, есть ли другие глаголы в предложении. Если нет – используется am/is/are:
- Are you busy now? – Ты сейчас занят? (busy – это прилагательное)
- Is he in the office? – Он в офисе?
Если есть основной (смысловой) глагол, то в вопросе и отрицании используется вспомогательный do/does:
- Do you read magazines? – Ты читаешь журналы? (основной глагол – read)
- He doesn’t play the guitar. – Он не играет на гитаре. (основной глагол – play)
Если вопрос начинается с is/are, то и краткий ответ должен содержать is/are:
- Is she a painter? – Она художник?
- Yes, she is. – Да.
Если вопрос начинается с do/does, то и краткий ответ содержит do/does:
- Do you like sushi? – Ты любишь суши?
- No, I don’t. – Нет.
Правила употребления Am / Is / Are
Что такое am, is и are?
Am / is / are – это формы настоящего времени глагола to be (быть, есть, находиться).
В чем между ними разница?
Разница в том, что am употребляется с местоимением I, is – с местоимениями he, she, it, а are – со местоимениями во множественном числе – you, we, they:
I am – я (есть), he is – он (есть), they are – они (есть).
- I am Mike. – Я Майк.
- He is a student. – Он студент.
- We are friends. – Мы друзья.
Аналогично am/is/are используются в общих (да/нет) вопросах:
- Am I right? – Я прав?
- Is he a doctor? – Он врач?
- Are you at school? – Ты в школе?
И в отрицательных предложениях:
- I am not hungry. – Я не голоден.
- She is not very tall. – Она не очень высокая.
- We are not at home. – Мы не дома.
В специальных вопросах (начинающихся со слов what/where/when…) в Present Simple am/is/are используются, если нет другого глагола:
- What is it? – Что это?
- How are you? – Как она?
- Where am I? – Где я?